”Att mäta räcker inte”

Webbstrateg Alexander föreläste i morse om varför enbart sidvisningar och ”klick” inte säger någonting om hur väl en sajt lyckats nå målgruppen.

Med konkreta exempel från vår verksamhet berättade han om allt det vi kan mäta, men också att det inte har någon betydelse om man inte ser det i förhållande till kunskapen om målgruppen, tidsaspekten och uppföljningsaktiviteter. Det är alltså flertalet faktorer som behövs för att kunna göra en analys av huruvida en satsning hade önskad effekt.

Lyssna på och observera målgrupperna

Under frågestunden pratade vi bland annat om hur de regeringsuppdrag vi får beskriver vad vi ska utföra online, men att det ibland kan vara en ineffektiv metod att nå en viss målgrupp om den inte är digital. Vi talade även om hur vi har skiftat fokus från att tänka ”Vi ska förmedla” till att istället lyssna på vad målgrupperna behöver och när den behöver det.

Fortsättning följer

Under hösten följer vi upp denna Digifrukost med fler träffar om hur man kan veta om målgruppen erhållit det den efterfrågat, semantiska webben och hur vi kan arbeta inom myndigheten.

Hör av dig med frågor och tips! Kontakta Alex! >

Här finner du den presentation som Alex visade: ”Innebandy och dess betydelse för världsfreden” (Kan nås av Socialstyrelsens medarbetare)

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *