Emelie slog hål på myterna

Det finns många myter om att arbeta användarcentrerat vid nyutveckling och förvaltning av webbplatser. Ofta upplevs det som svårt, dyrt och tidskrävande och allt för ofta prioriteras sådana aktiviteter bort. Detta gör det svårt att säkerställa att webbplatsen uppnår sitt syfte och leder i slutändan till missnöjda användare.

Emelie Svartling Stjärnborg arbetar på Bouvet som avdelningsledare för Kundupplevelse och som konsult inom UX. Hon har lång erfarenhet av att arbeta användarcentrerat och har hjälpt många organisationer med att skapa användbara webbplatser.

Under Digifrukosten den 5 september berättade hon för oss om vad User experience innebär; att UX omfattar alla aspekter av slutanvändarens interakt-ion med varumärket, dess tjänster och dess produkter.

Emelie gav oss slutligen tre saker att ta fasta på:

Du tänker inte som en användare
Om du inte testar har du bara en hypotes
Användarna bits inte.

Här är adresser till de filmer som Emelie visade om Inattentional blindness
Gorillafilmen >
Experimentet med vägbeskrivningen >
Hon visade också filmerna om Choice blindness:
Experimentet i matvarubutiken >
Ytterligare ett exempel på samma fenomen >

Här i Socialstyrelsen samarbetsplats för webbprojektet finns Emelies presentation. (Endast åtkomligt för medarbetare)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *