Omvärldsbevakning för att vi inte är ensamma

Redan i mars definierade vi i en workshop hur vi tänkte oss att arbeta med omvärldsbevakningen i under projekttiden. Vi frågade oss hur kan vi få reda på viktiga saker och hur vis aska förmedla det både till varandra i arbetsgruppen och in i organisationen?

Vi vill veta vad som händer utanför Socialstyrelsen och om det påverkar webbprojektet. Vi  vill veta vilka personer som tänker och gör intressanta saker, företeelser, regler samt hur  andra organisationer arbetar. 

Poängen med omvärldsbevakning online

Kunskapen som vi erhåller individuellt och tillsammans lyfter vår arbetsgrupp och kan bidra till insikter vi annars inte hade erhållit.

Arbetssätt för omvärldsbevakning

Allra först ”lappade” vi för att fånga de behov vi har:
Detta vill vi veta mer om. (ex. målgrupperna, fiffiga lösningar, lagar)
Så här vill vi ta reda på det. (ex. via konferenser, studiebesök, digitala verktyg)
Så här vill vi förmedla det vi får reda på. (ex. via intranät, veckomöten, online)
Så här ofta vill vi göra det. (ex. dagligen, varje vecka, innan det är för sent)

Sedan satte vi igång och bjöd in aktörer till oss, bokade in frukostseminarium och ställde frågor via sociala medier.

Verkstad för omvärldsbevakning

Det vara en minoritet av oss som tidigare använt ett socialt media i arbetet så vi insåg att vi måste skaffa oss jobb-twitterkonton. Under en halvtimma träffades vi och skapade konton, diskuterade myndighetens regler och lärde oss hur det fungerar att kommunicera.

Nu kan vi snabbt och generöst tipsa varandra, hänvisa till spännande satsningar och resultat samt ställa frågor till intressanta personer.  I Twitter för vi en dialog med varandra online, precis som vissa av Socialstyrelsen målgrupper gör.

Vill du ha hjälp?Twitterlogga

Vill du som är anställd ha hjälp att skapa ett Twitterkonto och följa arbetsgruppens omvärldsbevakningsarbete #soswebb? Hör av dig! Kontakta webbprojektet >

Målgrupp för #soswebb

När vi Twittrar vår omvärldsbevakning tänker vi så här:
Den primära målgruppen är vi som deltar i webbprojektet.
Den sekundära målgruppen är de medarbetare och externa individer som kan tänkas vara intresserade av vad vi funderar på och inspireras av.

De gånga och närmaste veckorna

Men, vi lär oss inte endast via den digitala kanalen, de gånga veckorna har vi varit i kontakt med både organisationer och företag för att lära oss hur de arbetar.

På måndag har vi telemöte med Boverkets webbteam som ska beskriva sina arbetsformer för hur redaktionen samarbete med den verksamhetsnära organisationen.

Om ett par veckor kommer medlemmar från webbredaktionen på Skatteverkets till oss och vi får chans att ställa frågor kring deras framgångsrika arbete. Vi är nyfikna på hur de kom fram till sitt nuvarande arbetssätt och hoppas att vi får många tips inför vårt kommande webbutvecklingsarbete.

Företagen Invise förklarade häromdagen begrepp som marketing automation, lead scoring, inbound marketing, click through rate. Om ett par veckor får vi lära oss av företaget Siteimprove vilka de vanligaste tillgänglighetsfelen som svenska myndighetswebbarna gör idag.

Och mer blir det…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *