Vi längtar efter lansering

Som ni vet håller vi just i dagarna på med att definiera vad som faktiskt ska genomföras, vi skriver på den plan som ligger till grund för hela projektet. Ett projekt som varit på gång i flera år, med förstudier, organisatoriska frågeställningar kring myndighetens digitala transformation och slutligen ett projektdirektiv som signerades i oktober 2016.
Därefter på börjades rekrytering av projektledare som var på plats i slutet av april i år och i juni blev upphandlingen klar för den fas vi befinner oss i nu.

När ska webbprojektet vara klart?

Enhetschef för webb och publikationer, Åsa Brozén säger ” Vi vill bli klara snabbt men vi vill också lägga den strategiska plattformen för alla de viktiga vägval vi måste göra”.

Just nu befinner vi oss precis i starten av effektkartläggningen som ligger till grund för den analys som beskriver vårt digitala landskap.

En skissad julklapp

Ola Billger, kommunikationsavdelningens chef ”Jag vill se något klickbart innan jul och tydligt visa att vi är på gång och att saker händer”.

Tem Aguerre, UXlead och projektledare för de delprojektet som handlar om effektkartläggning, analys, strategi och koncept säger ”Det är skillnad på en beta*-version av en sajt och designskisser/prototyper. Det klickbara som Ola talar om kommer vi troligen att presentera i skissverktygen InVision eller Zeplin”.

Vi tror på öppenhet

I webbprojektet är en av våra värderingar att vara öppna med hur vi arbetar och dela med oss av våra upptäckter. Att presentera skisser och tankegångar för medarbetare och målgrupper, få feedback och diskutera är några sätt.

Åsa tillägger ” Vi längtar efter att lansera och vi kommer att publicera de sajter som blir klara allt eftersom”.

 

*Beta innebär att webben/tjänsten är under utveckling, den är alltså inte klar, men ändå så pass färdig att den uppfyller majoriteten av de krav som ställts.

Se projektdirektivet och andra styrdokument

Veta mer

Vill du veta mer om hur man tänker strategiskt kring digital närvaro? Kom på Digifrukostarna eller ställ frågor direkt till oss i arbetsgruppen, eller varför inte till kommunikationschefen Ola?!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *